Monday, February 19, 2007

وجه الشبه بين هاله سرحان و قناة الناس

تواجه د/هاله سرحان الآن تهمة الخداع للفتيات اللاتى قمن بالمشاركه معها فى برنامجها هاله شو تحديدا فى حلقات فتيات الليل و كذلك تهمة الاخلال بميثاق الشرف للاعلام وذلك بخداع المشاهدين حيث انها اتت بفتيات يمثلن دور بنات الليل و قامت بتحفيظهن الكلام الوارد فى الحلقه و اذاعت للمشاهدين انهن فتيات ليل بجد.
و انا لست ادافع عنها كما اننى ضد غلق هذه الملفات الشائكه و السكوت عنها , ولكن المهم هو طريقة التناول و ان يكون هذا التناول ايجابيا و يعرض المشكله و اسبابها و الحلول مع المتخصصين و المهتمين.
أما قناة الناس فهى فى وجهة نظرى لا تقل فى التهمه عن د / هاله سرحان و لمعرفة ذلك يكفيك مشاهدة برنامج واحد على القناه لتجد اعلانات التيم شوب تزف اليك بشرى القضاء على مرض السكر نهائيا وفى ايام قليله و ذلك من خلال عبوه بلاستيك فيها دواء اسمه شوجر هذه العلبه و التى تشبه علبة الكريم اللى كنا بنشتريها من الحلاق زمان بعد الحلاقه , ثم تكون البشرى الثانيه و الآجمد و هى علاج العقم و تحقيق فرصة الانجاب من خلال علبتين واحدة لونها اصفر و التانيه لونها ازرق (يا نهار ازرق) واحده للرجاله و التانيه للستات.
و ياتى المعلن بمجموعه من الممثلين . اللى بيمثل انه مغمى عليه واللى بتمثل انها منهاره و مش لاقيه حل و اللى بيمثل انه دكتور كبير و طبعا امامه اللاب توب بتاعه ..الى اخره.
و طبعا هذه الادويه المبتكره تخاطب امراض حساسه جدا و تخاطب عواطف الناس و مشاعرهم و بنظره تسويقيه تخاطب فئة متوسطى و محدودى الدخل و الغير مثقفين اللى الواحد منهم بيتعلق ب (قشه) بفتح كل الحروف.
و لم نجد مع اى علاج من المعروض شهاده تثبت موافقة وزارة الصحه او ترخيص الدواء للتداول او اسم الشركه المنتجه.
فى النهايه من المؤكد ان هذا لايخفى على قناة الناس و اذا كان يخفى فالمصيبه اكبر , ولابد ان يكون للقناه حق القبول و الرفض لآى ماده او اعلان يعلن عليها و هنا يكون وجه الشبه بين هاله سرحان و قناة الناس او العكس و ان كنت ارى ان الخطوره من قناة الناس فى هذا الموضوع اكبر.
و فى النهايه اذكر بأمرين
الآول : ال (سلوجن) بتاع قناة الناس شاشة تأخذك للجنه
الثانى : الفنان عادل امام كان له السبق فى هذا المجال لما اخترع الفانكوش

1 comment:

mohamed elbanna said...

جميل الربط ده
وانا حاسس ان اللى بيحص لهالة سرحان ده مبالغ فيه وزى ما يكون متخطط كده
المهم ان قناة الناس فعلا مصيبة اكتر بكتير