Wednesday, March 28, 2007

العرفان بالجميل

منذ زمن ليس بالبعيد و ذلك بعد ان تملكتنى و سيطرت عليا كل المشاعر الصادقه تجاه هذا الشخص حيث انه كنت فى البدايه يخالط المشاعر الجميله لدى مشاعر اخرى سلبيه نابعه من النفس البشريه مثل مشاعر الغيره و المنافسه و محاولة التمييز زى ما عمنا حسام الدين ما كان بيقول. ووحده واحده بدأت استوعب الامور و افهم اللى ما كنتش فاهمه . و كانت الفرصه دى علشان اتكلم باللى ما قولتوش قبل كده
انا بتكلم عن شخصيه فيها من الغرابه زى اللى عند الأم بمعنى : ان الام شخصيه ربنا خلقها تعطى بدون انتظار المقابل و لما تزعل منك برده بتخلى بالها منك و تلاقيها اول واحده و اقفه جنبك مش دى برده حاجه غريبه؟؟؟؟

- الشخصيه دى غيرت مسار حياتى منذ البدايه يعنى و انا عندى 21 سنه لماكنت عايز اخطب و احده و كنت عايش قصة حب بقى وكده و هوكان مصمم على ان ارفض الموضوع و بعد مواجهات معاه سمعت كلامه و بعدها بشهر بس عرفت انى كنت هاخد مقلب محترم.

- الشخص ده لما بيبقى عنده مشكله بيتخطاها فى صمت و هدوء يعنى هو اتجوز و بنى نفسه بنفسه بدون ما حد يحس انه محتاج حاجه .

- الشخص ده عنده مقدره غريبه على انه يعمل حواليك جو من الاهتمام بدون ما تعرف . يعنى يكلم ناس كتير من علاقاته و اصدقائه و هم كتير علشان يكونوا معاك لما انت تكون محتاج مساعده . اذكر هنا مواقف مثل و جود المهندس احمد حسان فى عملية امى الاخيره فى مستشفى الفاروق ووجود عماد الصادق لما كنا بننقل السكن لبابا و ماما و اسماء من المطريه للجيزه و قبلهم الدكتور اسامه حجى فى علاج امى من الروماتويد

- الشخص ده له فلسفات خاصه جدا فى حياته جعلته ناجحا جدا فى حياته العامه و الاجتماعيه و فى مره من المرات كتب لى روشته لما كنت باعانى نفسيا من بعض المشاكل و الروشته هى
1- خلى بينك و بين ربنا حاجه بتعملها و تواظب عليها ما حدش يعرفها غيرك انت و ربنا
2- راعى ابوك و امك ما حدش عارف مين هايعيش لأمتى
3- الدعاء

- الشخص ده هو الوحيد اللى شوفت فيه معنى كنت باسمع عنه فى السيره عن النبى صلى الله عليه و سلم انه يعطى عطاء من لا يخشى الفقر . فهذا الشخص ينفق انفاق الملوك الكرام و كأنه منهم و ايضا وكأنه لا يعرف الارقام.
ساعدنى كثيرا بما كان يفوق توقعاتى و كمان لازم يعمل جو جميل و هو بيساعدك

- الشخص ده حساس بشكل غريب بالرغم انك تحس انه قوى و متماسك فى مره من المرات الكتير اللى كنت مريض فيها و اخدنى ودانى مستشفى الامل بتاعت الدكتور عبد القادر حجازى و نمت على رجله فى التاكسى و دموعه بتنزل على وجهى لا انسى هذا الموقف ابدا
و موقف اخر لما كنت فى ازمه عند اخوانا البوعداه ولما وصلنا مكان العرض لم اراه فقعدت انادى بأعلى صوتى على امى هو .....فين هو........فين كنت خايبف يكون تعرض لما تعرضت له و لكن بعد كده عرفت انه كان موجود بس مش قادر يشوفنى و انا فى الموقف ده و طبعا كان بيبكى .

- الشخص ده بيهتم بأبوه وامه فى ادق التفاصيل السكن العلاج الآكل الملبس

- الشخص ده بيحب شغله و مجتهد بشكل رائع و انا تعلمت منه ذلك

- الشخص ده عنده القدره على التعامل مع كل اصناف الناس خاصة الناس البسيطه و يكسب حبهم بمنتهى السهوله (ينقصه فقط ان يكون من مواليد برج الميزان)

اكتفى بهذا القدر و له فى قلبى اكثر من ذلك بكثير اسئل الله ان يحفظه فهو ثروه لى و خير للمسلمين

هذه الشخصيه هى أخى محمد البنا (ابويا و ابنى)

13 comments:

emz said...

ربنا يخليكوا لبعض
:)

Weeka said...

اللهم امين متشكر جدا يا ايثار و نورتى

Egyption Citizen said...

اجمل مشاعر فى الدنيا هى مشاعر الأخوه و أجمل منها الصداقة بين الأخوات
ربنا يخليكو لبعض و يرضى عنكم و يبارك فيكم و يجمعكم دائما فى طاعة الله

Weeka said...

Egyption Citizen
عندك حق و ربنا يتقبل الدعاء نورتى و خلينا نشوفك تانى

mohamed elbanna said...

واحد بيكتب عن اخوه الكبير يبقى لازم يبالغ ويقول كلمتين من الخيال على كلمتين من هنا وهناك
يا عم ارحمنا واكتب عن حاجه تانية ابوس ايدك
فاضلك يومين وتسافر

Weeka said...

انا طبعا هاكتب عن حاجات تانيه بس اللى انا كتبته ده مش خيال و حصل بجد ايه يا عم انت عايز الكام زبون اللى دخلوا عندى يطفشوا و يقولوا ده بيضحك علينا
دعواتك

Ahmed hassan said...

علي
بوست رائع ومشاعر متدفقة وعاطفة جياشة وعلاقة أخوية تُحسدان عليها.... ادامها الله لكما ورزقكما دوام الأخوة في الجنة ان شاء الله كما رزقكما بها في الدنيا
ولفتة كريمة لاتصدر الا من شخص باخلاق علي البنا ولاتصدر الا عن شخص بصفات محمد البنا وليست بغريبة على آل البنا كلهم
حفظكما الله من كل سوء

Ahmed hassan said...

معلش ياعلي
انت ملقيتش غير الصورة دي تحطها لمحمد
كده الناس مش هاتصدق الكلام الي اتكتب عنه
الصورة صعبة خالص

Weeka said...

ده كرم من حضرتك انك بتكتب فى مدونتى اصلا
و كمان الكلام الحلو ده انا باحسد نفسى
بخصوص الصوره لازم اخزى العين شويه يا بشمهندس الواد لسه صغير و ما عنديش غيره.
فى الحقيقه انا ما عنديش غيرها و الله) وو اخدها من البلوج بتاعه)
خالص تحياتى

Horas said...

ربنا يحببكم في بعض يا علي يا ويكا ومحمد البنا اسان فعلا بما تحمل الكلمة من معني ويمكن القريبين منه هما الي يعرفوا كل الي انت قلته لانه شخصية كتومة تحب ان تعمل في صمت وللعلم انا أعرف ناس متعرفش محمد البنا الا سصحيا بهتموا بيه وبأراه وبيعتبروه مرجعية دون أن يعرف أنا شخصيا احمل له في قلبي حبا كبيرا
ومحمد يا بنا علي مش بيجالملك ده حقيقتك
كفاية لحسن هعيط

Anonymous said...

شكرا جزيلا لكتابة هذا ، كان من المفيد unbelieveably وقال لي للطن

Anonymous said...

أكملت بعض النقاط الجيدة هناك. قمت بالبحث عن موضوع وجدت أن غالبية الأشخاص الذين سيكون لديهم نفس الرأي مع بلوق الخاص بك.

Anonymous said...

معلومات رهيبة ، شكرا جزيلا لكاتب المقال. انها مفهومة بالنسبة لي الآن ، وفعالية وأهمية هو المحير. أشكركم مرة أخرى وحظا سعيدا!