Sunday, May 20, 2007

أول مره أعمل عمره فى حياتى

دى اول مره أعمل فيها عمره فى حياتى كانت فجر يوم 17/5/2007 م و طبع ادى اول مره أشوف فيها الكعبة, الحمد لله ربنا اكركمنى كمان بزيارة المدينة والمعالم التى فيها ايضا وكان فى الرحلة حاجات كنت مبسوط منها و حاجات كنت متضايق منها,
الحاجات اللى كنت مبسوط منها:
  • الوقوف عند قبر النبى صلى الله عليه و سلم و قبر سيدنا ابو بكر الصديق و عمر.
  • جو المدينة.
  • آذان الحرم النبوى.
  • الوقوف امام مقابر شهداء أحد(خاصة سيدنا حمزه).
الحاجات اللى كنت متضايق منها:
  • المبانى الشاهقه اللى حول الحرم المكى اللى خلت الحرم قزم وسطها.
  • محيط الحرم من الخارج غير نظيف بشكل مرعب و الناس اللى بتشحت و اللى مرميه على الارض و الستات اللى شايله عيال نحيفة جدا بتشحت بيها منظر رهيب بالنسبة لى (عكنن عليا).
  • خطبة الجمعة فى الحرم النبوى.
  • مستوى الحمامات عموما كان سيىء جدا حتى فى الفنادق (الموضوع بالنسبة لى مهم).

ربنا يتقبل هذه العمره و ما كان فيها من دعاء و عباده و الحمد لله رب العالمين.

5 comments:

mohamed elbanna said...

ربنا يتقبل يا ويكا
شكلك منور بالظلبطه
ممعلش اول عمرة بتنصدم بالحاجات دى
لكن المهم تكون روحك صفيت ونورت ان شاء الله

Weeka said...

اللهم امين و الحمد لله كانت عمره لذيذه,تسلم يا لورد

Horas said...

مبسوط يا ويكا ان سمعت صوتك امبارح
زي ما قلك أول مرة بتبقي مستغرب مشغول الذهن بتحلل الموضوع في خيالك حاجات والواقع غيرها خالص
كلن ربنا بيقبل منك ويرزقك حج بيته ويا رب تكون افتكرتنا بالدعاء

Weeka said...

حورس الله يكرمك و اشوفك قريبا فى مصر ان شاء الله و ربنا يتقبل الدعاء من الجميع

Weeka said...

طبعا انا سمعت عن خيرت الشاطر ربنا يرجعه بالسلامة لاهله ويمارس حياته بشكل طبيعى . كنت عايز اقول ان الرابط ده مش شغال يا ريت تاخد بالك من الموضوع ده.
تحياتى