Monday, February 28, 2011

شدوا الهمه يا رجالة الإخوان

أنا عارف ان البوست ده هايفتح عليا ابوب صعبة كتير و يمكن ناس تقاطعني بسببه, بس انا برده هاكتبه

نقول و بالله التوفيق....
مش احنا بالصلاة على النبي عملنا ثورة و لأ مش أي ثورة دي ثورة بجد
و احنا كمان عايزين الثورة تيجى على كل حاجة و تغيرها للاحسن..... حلو الكلام
طيب هي جماعة الإخوان من الداخل مش تبع التغيير ده ولا ايه؟ ده حتى هما كان ليهم دور جامد آخر 25 حاجة في الثورة بشهادة الجميع

النظام الداخلي للإخوان يشبه كثيرا نظام العهد البائد في مصر مع الاختلاف في المنطلقات يعني الإخوان بينطلقوا من الدين و دي داهية سودا
قبل ما حد يفهمني غلط انا هاقول ليه داهية سودا ببساطة و بالبلدي

ببساطة لان كل حاجة بتقولها الجماعة هي لصالح الدين و الدين بتاع ربنا وانت من جند ربنا و لو ماعملتش يبقى انت مش بتنصر الدين بتاع ربنا و لو ما نصرتش الدين بتاع ربنا و ما سمعتش الكلام تبقى انت آثم يعني ذنوب و كمان انشقاق عن الصف يعني خسارة لهذه الضمانة الإجتماعية و المادية و الأدبية اللى اسمها الإخوان المسلمين
طيب بالذمة و الدين ده ينفع يا ناس
ينفع يبقى نفس الناس المحترمة الكبيرة في السن اللى هما من ايام حسن البنا و منهم اللى عاصر كل الانظمة من قبل ثورة يوليو حتى ثورة يناير هما اللى بيحكموا
ينفع يبقى اللى يعارض بالفعل ينطرد و يتحط عليه دايره حمرا
ينفع وكيل المؤسسين للحزب الجديد يبقى الكتاتني مش واحد من الشباب
ينفع الأفراد يكونا بيلتزموا بكل حاجة حتى لو حصل النقيضين في وقت قريب زي دخول الإنتخابات و مقاطعتها

احنا عايزين (ولا بلاش احنا دي , انا عايز علشان ما حدش يقول انت بتتكلم عن مين انا بتكلم عن نفسي) تغيير و حياة ديموقراطية جوا الإخوان و عايزين نشيل الناس القديمة الطيبة و نجيب شباب يقود الفترة اللى جاية

يلا يا رجالة مصر مستنية لانكم مش شوية و قوة مؤثرة جدا و استحملتوا كتير علشانها

تحيا مصر



No comments: